کنترل وزن و دیابت؛ آیا باید وزن کم کنید؟

برای افراد مبتلا به دیابت و اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن متوسط می تواند تاثیر مثبتی روی مقاومت به انسولین و نتایج گلایسمیک داشته باشد.
کاهش وزن متوسط، به معنای کم کردن ۵ تا ۷ درصد وزن بدن است. برای مثال برای فردی با ۸۰ کیلوگرم وزن، کاهش متوسط وزن برابر با ۴ کیلوگرم می باشد. این کاهش وزن باعث بهبود پاسخ بدن به انسولین و بهبود سطح گلوکز می گردد.

محاسبه نمایه توده بدن (BMI)

بسیاری از افراد از وزن خود اطلاعی ندارند یا نمی دانند که در حال حاضر از نظر شرایط وزنی در کدام محدوده قرار دارد. سالم، اضافه وزن یا چاق؟ یک محاسبه سریع و ساده از طریق فرمول زیر و یا استفاده از محاسبه گر آنلاین ما در سایت، شاخص BMI شما را مشخص می نماید.

Capture

برای مثال فردی با ۱۷۰ سانتی متر قد و ۸۰ کیلوگرم وزن، نمایه توده بدن یا BMI برابر 27/68 دارد که در محدوده اضافه وزن قرار می گیرد.

BMI

وضعیت وزن

کمتر از 18/5

لاغری

18/5 الی 24/9

نرمال / سالم

25 الی 29/9

اضافه وزن

بیش از 29/9

چاقی

علاوه بر BMI سایر شاخص ها مانند درصد چربی، چگونگی توزیع چربی در بدن و اندازه دور کمر از جمله روش های برآورد چاقی یا اضافه وزن محسوب می شوند.
به طور کامل مشخص نیست که آیا کاهش وزن به تنهایی اثر مشخصی روی کنترل نمایه گلایسمیک دارد یا خیر. تحقیقات نشان می دهند که HgbA1 c و پروفایل چربی مانند تری گلیسیریدها و کلسترول، با کاهش وزن در برخی افراد مبتلا به دیابت، بهبود پیدا می کنند. اما در برخی دیگر این چنین نیست. کنترل قند خون، تمرکز اصلی در کنترل و مدیریت دیابت است.
خوردن صحیح و داشتن فعالیت بدنی کافی برای کنترل دیابت بسیار مهم است. به یک متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنید تا به شما در انتخاب برنامه درمانی مناسب دیابت کمک کند. در این صورت شانس موفقیت شما بسیار بالا می رود.
خلاصه آنکه اگر BMI شما در محدوده اضافه وزن یا چاقی قرار دارد، کاهش وزن متوسط می تواند به بهبود دیابت شما کمک کند. هدف نهایی برای شما کنترل نمایه گلایسمیک است و مراجعه به متخصص تغذیه و رژیم درمانی یا مشاور تغذیه به صورت منظم و مداوم می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.