5 راه برای ایجاد تصویر ذهنی مثبت در کودکان نسبت به اندامشان

احساسی که ما به بدن خود داریم را تصویر ذهنی نسبت به اندام یا همان Body Image گویند. کودکان فارغ از هر وزن و سایزی می توانند تصویری مثبت یا منفی نسبت به اندام خود داشته باشند. نگرانی ها درباره این تصویر ذهنی می تواند از سال های اولیه مدرسه در کودکان ایجاد شود. به همین دلیل لازم است والدین و سایر افرادی که برای کودکان الگو هستند، کوشش کنند تا آنها تصویر مثبتی از بدن خود در ذهن داشته باشند.
اما چرا تصویر ذهنی از بدن مهم است؟‌
افراد جوانی که تصویر مثبتی از بدن خود دارند، احساس راحتی بیشتری می کنند و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند. این افراد نسبت به غذا، کالری ها و وزن، حساس نیستند و از انرژی و توان لازم برای انجام دادن و لذت بردن از فعالیت های بدنی خود برخوردارند.
از طرفی دیگر، کودکانی که تصویر ذهنی منفی از بدن خود دارند، خجالتی تر، عصبی تر و منزوی تر هستند. این گروه بیشتر در معرض افزایش وزن، چاقی و اختلالات خوردن قرار دارند.
با رعایت این 5 نکته، تصویر ذهنی مثبت نسبت به اندام و بدن را به کودک خود هدیه کنید و از مشکلاتی که در بالا اشاره شد جلوگیری کنید:
گام اول: مشکلات تصویر ذهنی خود را نسبت به اندامتان چک کنید
تصویر ذهنی والدین نسبت به اندامشان،‌ تاثیر به سزایی روی کودکان خواهد داشت. درباره راه هایی فکر کنید که می توانید با فرزند خود درباره تصویر ذهنی که نسبت به اندامتان دارید گفتگو کنید. اگر درباره ران های چاق، آخرین رژیم لاغری یا ورزش های طاقت فرسای خود با او صحبت کنید، کودک شما این پیام های منفی را دریافت کرده و درباره چاق شدن ران هایش و گرفتن رژیم فکر خواهد کرد.
گام دوم: به جای وزن، روی سلامتی تمرکز کنید
به خاطر کودکتان (و به خاطر خودتان) هم که شده، تمرکز خود را از روی وزن برداشته و روی سلامتی فرزندتان تمرکز کنید. وسواس روی عدد ترازو را پایان دهید و در عوض روی غذاهای خوشمزه و فعالیت های بدنی مفرح و شاداب، وقت بگذارید. بیشتر کودکان دوست ندارند ورزش کنند، آنها بازی کردن با خانواده و دوستان را ترجیح می دهند. بچه ها نباید کالری شماری کنند و دریافت غذایی خود را محدود کنند. آنها باید از خوردن غذاهای معمول و روزانه لذت ببرند و یاد بگیرند چگونه غذاهای خوشمزه و مفیدی را برای تغذیه خود انتخاب کنند.
تغذیه و تناسب اندام اهداف خوب و بزرگی هستند چرا که به ما برای انجام دادن کارهایی که دوست داریم، انرژی می دهند. در هر سن و سال و هر سایزی که باشیم، وقتی که از بدنمان مراقبت می کنیم، احساس بهتری خواهیم داشت. به کودکانمان یاد بدهیم تا چگونه انرژی که نیاز دارند را به دست بیاورند، چگونه از بدنشان مراقبت کنند و زندگی فعالی را تجربه نمایند.
گام سوم: فعالیت های بدنی مناسب را پیدا کنید
احساس تناسب اندام، توانایی و قدرت بدنی، یکی از ابعاد تصویر ذهنی مثبت نسبت به بدن است. همه کوکان به فعالیت های بدنی روزمره ای نیاز دارند که از انجام دادن آنها لذت ببرند. برخی از بچه ها، ورزشکارهای ذاتی هستند که از تمام ورزش ها بسیار لذت می برند. برخی دیگر تنها فعالیت های فردی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری را دوست دارند. بعضی ممکن است در یوگا، کاراته یا رقص، استعداد داشته باشند. واقعا مهم نیست که بچه ها چه ورزشی را در راستای تناسب اندام خود انجام می دهند. آنچه اهمیت دارد نفس ورزش کردن و فعالیت بدنی است.
گام چهارم: مراقب مسخره کردن کودکان باشید
وزن و سایز کودکان می تواند دستمایه مسخره کردن و آزار آنان شود. از کارکنان مدرسه بخواهید کودک خود را تشویق کنید تا ریشه مشکلاتی از این دست را پیدا کنند. از آنها بخواهید تا از تغذیه و آموزش فعالیت های بدنی که موجب افزایش سلامت دانش آموزان در هر سایز و وزنی می شود، حمایت کنند. اگر کودک شما به خاطر وزن یا هر چیز دیگری مسخره می شود، به سرعت اقدام کنید و با مشاور یا مدیر مدرسه صحبت کنید.
گام پنجم: تابوی اندام ایده آل را بشکنید
به فرزند خود کمک کنید تا نسبت به مطالب منتشر شده در رسانه ها انتقاد داشته باشد. با او درباره تبلیغات و مدل های تلویزیونی و اینترنتی صحبت کنید و توضیح دهید که بسیاری از این عکس ها، توسط افراد حرفه ای ویرایش و رتوش می شوند تا بدن مدل ها ایده آل به نظر برسد. به فرزند خود کمک کنید تا احساس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشد.