مراقبت از پوست

محافظت از پوست حین رژیم کاهش وزن

افراد زیادی حین رژیم کاهش وزن از افت یا آسیب پوست بدن خصوصا صورتشان اظهار نگرانی می کنند. این نگرانی طبیعی است و لازم است در این رابطه با متخصص تغذیه تان هنگام شروع برنامه غذایی کاهش وزن مشورت کنید.  

نکات ساده زیر را در برنامه غذایی کاهش وزنتان لحاظ کنید:  

  • از کاهش وزن سریع پرهیز کنید: در روند از دست دهی سریع وزن، افتادگی و آسیب پوست ناشی از عدم دریافت کافی ریز مغذی های موثر در سلامت پوست را تجربه می کنید.  
  • آب کافی بنوشید: کم آبی از عوامل اصلی موثر در چروک پوست است. سعی کنید در طول شبانه روز حداقل یک و نیم لیتر اب بنوشید. آب ناکافی شادابی پوست را از بین می برد و چروک صورت بیشتر می شود.  
  • چربی سالم و کافی مصرف کنید: دریافت منبع غذایی حاوی چربی های سالم مانند امگا 3 و امگا 9 مانند آنچه در گردو، ماهی و مغزها و روغن زیتون وجود دارد در سلامت و شادابی پوست نقش بسزایی دارد. برخی افراد حین رژیم کاهش وزن چربی مصرفی شان را به صفر نزدیک می کنند. آسیب صورت قطعا در این شرایط سریع تر رخ می دهد.  
  • مطمئن شوید منابع ویتامین ث کافی دریافت می کنید: یکی از مهم ترین عملکردهای ویتامین  ث  تحریک کلاژن سازی در پوست است. میوه های زرد و نارنجی خصوصا مرکبات و فلفل دلمه ای های رنگی منبع خوبی از ویتامین ث هستند. افراد سیگاری در معرض آسیب بیشتر پوست بدن و صورت هستند و نیاز روزانه بدنشان به ویتامین ث بیشتر از افراد غیر سیگاری است.  
  • از مصرف منابع ویتامین آ غافل نشوید: ویتامین A نیز در پیشگیری از آسیب های پوستی خصوصات پوست صورت نقش بسزایی دارد. یادتان باشد این ویتامین در سیب زمینی شیرینی، هویج، انبه، طالبی، کدو تنبل و  جگر گاو  به فراوانی یافت می شود. 
  •  برخی مکمل های غذایی موثر در پیشگیری از آسیب پوست: از این مکمل ها تحت نظر متخصص تغذیه و مشاوره تغذیه خود استفاده کنید. امروزه مکمل های فراوانی جهت شادابی و پیشگیری از اسیب صورت و پوست در بازار موجود است. اما حتما برای شروع مصرف این دسته ویتامین ها با متخصص در مورد نحوه مصرف مکمل ها صحبت کنید.