تقویت سیستم ایمنی با ویتامین دی

یکی دیگر از ویتامین های موثر در تقویت سیستم ایمنی ویتامین دی می باشد. این ویتامین به ویتامین نور خورشید معروف است زیرا در اثر برخورد نور خورشید با پوست، ویتامین دی از ترکیبات دیگر موجود در پوست تولید و در کلیه و کبد به فرم فعال و قابل استفاده برای بدن در می آید.

دو تا سه روز در هر هفته صورت، ساق پا، دست و پا را به مدت حدقل 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید تا 200 واحد بین الملل ویتامین دی در بدن تولید شود.

منابع غذایی ویتامین دی شامل، ماهی های چرب، جگر حیوانات، روغن ماهی و زرده تخم مرغ می باشد.

سالمندان از آنجا که زمان زیادی در طول روز در فضاهای سرپوشیده هستند، افراد شب کار بواسطه ساعات طولانی کار کردن در شب و خوابیدن در طول روز، خانم های با پوشش کامل که کمتر نور خورشید به بدنشان می خورد باید حتما از منابع غنی از ویتامین دی استفاده کنند.

افرادی که داروهایی هم چون فنی توئین، فنوباربیتال وکاربامازپین مصرف می کنند معمولا سطح ویتامین دی پایینی دارند و حتما باید تحت نظر متخصص خود و یا متخصص تغذیه از مکمل های ویتامین دی استفاده کنند.

یادتان باشد مواجهه شدید با نور خورشید بواسطه شغل یا آفتاب گرفتن های مداوم باعث تولید فرم غیر فعال ویتامین دی در بدن می شود. این فرم از ویتامین دی بدن کارساز نیست و هیچ فعالیتی ندارد.

اگر حین رژیم کاهش وزن هستید، گروه چربی روزانه تان را سر خود صفر نکنید زیرا جذب ویتامین دی کاهش پیدا می کند. چرا که ویتامین دی از ویتامین های محلول در چربی است و برای جذب به چربی در رژیم غذایی نیاز دارد.

افرادی که دچار اضافه وزن هستند و یا چاق هستند معمولا ویتامین دی پایینی دارند. افرادی که  کمبود ویتامین دی دارند احساس خستگی  بیشتری دارند. این افراد در کنار یک رژیم غذایی مناسب باید آزمایش خون بدهند و از سطح سرمی ویتامین دی خود اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم و تحت نظر متخصص تغذیه خود ویتامین دی را به صورت مکمل دریافت کنند.

یادتان باشد مصرف سرخود قرص ها ی وتیامین دی و بیش از نیاز بدن باعث ایجاد مسمومیت می شود.  مسمومیت با ویتامین دی عوارضی هم چون از دست دهی اشتها، آسیب استخوانی، مشکلات گوارشی و کلیوی دارد. پس اگر مطمئن نیستید دچار کمبود ویتامین دی هستید یا خیر از دریافت ویتامین دی با دوز بالا از طریق تزریق یا مکمل های با دوز بالا خودداری کنید.

ارتباط کمبود ویتامین دی و ارتباط آن با ویروس کرونا در دست مطالعه است. مطالعات اخیر نشان داده اند کمبود ویتامین دی روی بیماری های تنفسی تاثیر منفی می گذارد. از آنجا که ویتامین دی معمولا در افرادی که در ایران زندگی می کنند پایین است یادتان باشد منابع غذایی ذکر شده را در برنامه روزانه و هفتگی تان بگنجانید.