اختلالات گوارشی – قسمت دوم

سوزش سردل
سوزش سر دل یکی از علایمی است که این روزها بسیاری از مردم را درگیر کرده است. در حقیقت علائم سوزش سر دل وقتی ایجاد می شود که محتویات معده به خصوص اسید معده به داخل مری برگشت داده می شود که موجب تحریک مخاط مری و در نهایت التهاب مری می گردد. علائم شامل احساس سوزش و درد در ناحیه فوقانی معده و  در خط میانی با حرکت به سمت بالا و پشت دنده ها می باشد. درد فقط در ناحیه پشت دنده‌های تحتانی یا گاهی به سمت گلو ممکن است احساس شود که طعم اسید در دهان ایجاد می کند.
این نوع  سوزش در جوانان، افراد بالای 55 سال و زنان باردار رخ میدهد ولی در کودکان مشاهده نمی شود بنابراین کودکان مبتلا به این علائم باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنند.
سوزش سر دل با عوامل زیر تشدید پیدا می کند:
خم شدن و دراز کشیدن
اضافه وزن و چاقی
مصرف یک وعده غذایی زیاد و پر حجم
باید توجه داشت که سوزش سر دل باید درمان و کنترل شود. بی توجهی به علائم و عدم کنترل، میتواند منجر به بروز بیماری هایی با شدت بیشتر گردد. لازم به ذکر است در صورت بروز اشکال در بلع باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرد.
این بیماری به راحتی با دارودرمانی و کنترل وزن در افراد چاق و نیز تصحیح رژیم  غذایی قابل کنترل و درمان می باشد اما باید توجه داشت قبل از مصرف سر خود دارو، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.
نکته پایانی اینکه گاهی درد مربوط به سوزش سر دل به صورت ناگهانی و شدت که حتی به پشت و بازو نیز کشیده میشود ممکن است با درد یک حمله قلبی اشتباه گرفته شود که در این موارد ارجاع مریض به پزشک ضروری می باشد.