نکاتی برای تغذیه سالم در شب یلدا

پاییز دوست‌داشتنی پایان می‌یابد و زمستان زیبا فرا می‌رسد. این تغییر فرخنده همراه می‌شود با بلندترین شب سال و بهانه‌ای می‌گردد برای شب زنده‌داری و دور هم جمع شدن، گل گفتن و گل شنیدن، حافظ خواندن و پای صحبت‌های شیرین بزرگ‌ترها نشستن. یلدا بی‌تردید زیباترین شب سال است و یکی از ده‌ها آئین زنده و پویای ایرانی.
اکثر افرادی که در دوره رژیم کاهش وزن هستند در شب یلدا، نگرانی‌هایی درباره شرایط رژیم غذایی خود دارند. در این شب، نظم برنامه غذایی خود را حفظ کرده و با انتخاب‌های غذایی سالم از مسیر کاهش وزن دور نشوید. نکات ساده و کوتاه زیر را بخوانید و در برنامه غذایی امشب خود لحاظ کنید:
صد دانه یاقوت: قطعاٌ همه ما امشب مصرف انار را در برنامه خوردن خود خواهیم داشت. بهتر است با خیال راحت، بدون نگرانی در رابطه با شرایط وزنی مصرف انار را در برنامه خود بگنجانیم و از خواص بی‌شماری که این میوه دارد بهره‌مند شویم. انار به عنوان سمبل سلامتی شناخته می‌شود. این میوه علاوه بر اینکه غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست، بر کاهش کلسترول و فشارخون تاثیر گذار است و سلامت قلب ما را تضمین می‌کند.
قرمزی هندوانه: هندوانه از میوه‌های سرشار از آنتی ‌اکسیدان است و به همین دلیل خواص ضد سرطان دارد. مهم ترین آنتی اکسیدان موجود در هندوانه لیکوپن نامیده می‌شود.لیکوپن هم‌چنین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. هندوانه غنی از ویتامین‌های گروه ب می‌باشد و در تولید انرژی نقش موثری دارد. ازطرف دیگر مصرف هندوانه به دلیل وجود ریزمغذی‌های خاص از جمله ویتامین ث، در افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود.
به یاد داشته باشیم حدود 90 درصد هندوانه را آب و الکترولیت‌ها تشکیل می‌دهد و برای مبارزه با کم‌آبی بدن، میوه بسیار مناسبی است.
مصرف هندوانه قرمز را در شب یلدا فراموشی نکنید و اگر می‌‌خواهید مصرف آن تداخلی با برنامه غذایی کاهش وزن شما نداشته باشد، حتما به ازای سهم میوه موجود در برنامه غذایی‌تان مصرف نمایید نه بیشتر.
ریتم قلبی سالم: مصرف آجیل خام در این شب، را در برنامه غذایی خود بگنجانید و میزان مصرف آن را در نظر داشته باشید. مغزها به دلیل اسید چرب امگا 3 ، محافظ سلامت قلب ما هستند و با اینکه حاوی ویتامین املاح متنوعی هستند و پروتئین مورد نیاز ما را تامین می‌کنند اما کالری بالایی دارند و با مصرف هر 6 عدد آجیل، 45 کالری به بدن می‌رسانیم. پس ریتم قلب شما در شب یلدا با مصرف میزان کمی از مغزها تامین خواهد شد. از زیاده‌روی بپرهیزید.
 
آنچه حذف شدنی است و مصرف آن خالی از فایده برای بدن است:
مصرف قند ساده و هر آنچه حاوی قند ساده است، مانند شیرینی و شکلات را از برنامه غذایی خود حذف کنید. اگر به دنبال آنتی‌اکسیدان هستید، اگر سلامتی قلبتان مهم است، اگر دنبال چربی‌های سالم می‌گردید، اگر نگران وزن خود هستید، اگر کبدتان چرب است و نگران سلامتی آن هستید، اگر دیابتی هستید و نمی‌دانید امشب و تتقلاتش را چطور بگذرانید، بار دیگر متن بالا را مرور کنید و فقط و فقط مصرف قند، کیک و شیرینی را از برنامه‌تان حذف کنید.
یلدا مبارک 🙂