غذاهای با کالری منفی، هنوز اهمیت دارند

افسانه ها و شایعات درباره تغذیه و رژیم غذایی سال هاست که وجود دارند اما برخی از این باورها در گذر زمان هنوز باقی مانده اند. برای مثال ادعا درباره اینکه انرژی که صرف جویدن کاهو، کرفس و سایر سبزی ها و میوه ها می شود بیشتر از کالری است که در آنها وجود دارد، ادعایی غیر منطقی بوده و مبتنی بر تحقیقات نیست. علی رغم اینکه بسیاری از سبزیجات کالری بسیار پایئینی دارند  و منبع غنی از فیبر محسوب می شوند، باید توجه داشت که این گروه از سبزیجات نیز به هر حال دارای کالری (هر چند اندک) هستند و در دریافت غذایی روزانه محاسبه می شوند. در واقع چیزی به نام کالری منفی وجود ندارد.

متابولیسم چگونه کار می کند

بدن ما مقدار معینی کالری را در حالت استراحت می سوزاند که به آن میزان سوخت و ساز بدن در حالت استراحت یا RMR می گویند. RMR بر اساس قد، وزن، سن و همچنین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های عادی بدن مانند نفس کشیدن و گردش خون، تعریف می شود.
فاکتور دیگری که باید درباره متابولیسم در نظر داشت اثر گرمازایی غذا یا میزان انرژی است که برای جویدن، هضم و ذخیره مواد مغذی صرف می شود. (فاکتوری که طرفداران تئوری کالری منفی روی آن مانور می دهند)  تقریبا 10 درصد از کالری هایی که ما هر روز می سوزانیم برای این موارد مصرف می شود. به جز یک افزایش جزئی در مصرف انرژی برای چند ساعت پس از خوردن غذا (حتی غذاهای کم کالری) نباید انتظار داشت که این مسئله به کاهش وزن کمک نماید.
فعالیت های بدنی، چه آنهایی که وابسته به فعالیت های روزمره هستند و چه آنهایی که از طریق ورزش کردن انجام می شوند، باید در محاسبه مجموع کالری سوزانده شده در طی روز محاسبه شوند.
یک جستجوی ساده و سریع در اینترنت، ما را به لیست غذاهایی با کالری منفی و رژیم های غذایی کالری سوز و چربی سوز می رساند. کرفس معمولا در صدر لیست ها قرار دارد و پس از آن کاهو، خیار و برخی مرکبات برشمرده می شوند. این غذاها وجه اشتراکات تغذیه ای متعددی دارند: کالری آنها پایین است و بیش از 90 درصد وزنشان را آب تشکیل می دهد. این دسته از غذاهای کم کالری و گیاهی، مکمل های بسیار خوبی برای یک برنامه غذایی هستند اما به علت فقدان پروتئین و چربی کافی، نمی توانند به عنوان تنها منبع تغذیه افراد، مطرح شوند.

پیاده سازی یک برنامه غذایی منعطف

برداشتن تمرکز از روی تک تک غذاها و تلاش برای داشتن یک الگوی تغذیه سالم، بسیار قابل تحمل تر و انعطاف پذیرتر است و تنوع خوبی از همه غذاها را شامل خواهد شد. با توجه به اینکه بیش از 70 درصد آمریکایی های بالغ دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، لزوم شفاف سازی در زمینه برنامه های غذایی ایمن، سالم و قابل تحمل جهت کاهش وزن و لاغری، احساس می شود. تلاش در جهت پیاده سازی الگوهای تغذیه ای که شامل دریافت متعادل از بین همه انواع غذاها هستند، از شانس بیشتری برای رسیدن به عادات سالم خوردن برخوردار است. عاداتی که برای همیشه و تا آخر عمر باقی خواهند ماند.
پیش از آغاز برنامه کاهش وزن و لاغری یا گرفتن رژیم لاغری، حتما با یک مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه و رژیم درمانی مشورت کنید. مشاور تغذیه به شما در اجرای یک برنامه غذای یا رژیم لاغری واقع بینانه و سالم که بر مبنای سوابق پزشکی، سبک زندگی و اولویت های خود شما تنظیم شده است، کمک خواهد کرد.