5 ترفند تغذیه ای برای التیام زخم

همه ما زخمی شدن، خراش برداشتن یا بریدگی در سطح پوست خود را تجربه کرده ایم. اکثر زخم ها در افراد سالم در صورتی که تمیز نگاه داشته شوند و عفونت نکنند، به سرعت بهبود می یابند. اما برخی انواع زخم ها، جدی تر بوده و غالبا برای درمان نیاز به مداخله پزشکی دارند.
از جمله زخم های شدید می توان به زخم بستر اشاره کرد. این زخم در قسمت هایی از بدن که استخوان ها به پوست نزدیک تر هستند (مانند مچ ها، پشت، آرنج، ران و پاشنه پا) رخ می دهد. خطر بروز زخم بستر برای افرادی که بستری هستند، از ویلچیر استفاده می کنند یا قادر به تغییر وضعیت  بدن نمی باشند، بالاست. افراد مبتلا به دیابت نیز خطر بالاتری در ابتلا به زخم های پا یا همان Foot Ulcers دارند. التیام این زخم ها ممکن است هفته ها و حتی ماه ها به طول بیانجامد.
خوشبختانه انتخاب های غذایی سالم می تواند از طریق تامین انرژی، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین مورد نیاز، به بهبود زخم ها کمک کند.

بهبود و التیام زخم ها به وسیله تغذیه

  • یک برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشید که مقدار مناسبی از گروه های غذایی مختلف را شامل شود. (مانند پروتئین، میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات)
  • سبزیجات و میوه هایی را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین C باشند (مانند توت فرنگی و اسفناج). برای مقدار مناسب زینک (روی)، غلات کامل و پروتئین مصرف کنید (مانند تخم مرغ، گوشت، لبنیات و غذاهای دریایی). ممکن است برخی از زخم ها برای درمان به دریافت مقادیر بیشتری از ویتامین های به خصوص یا مواد معدنی نیاز داشته باشند لذا پیش از خوردن هر نوع مکمل ابتدا با مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید.
  • در طول روز پروتئین مصرف کنید و منابع پروتئین را در همه وعده های غذایی و میان وعده های خود بگنجانید. برای مثال: تخم مرغ زده شده برای صبحانه، انواع غذاهای حاوی حبوبات برای ناهار، ماست یا پنیر برای میان وعده و جوجه یا مرغ برای شام.
  • با نوشیدن آب یا نوشیدنی های طبیعی بدون شکر، بدن خود را همیشه هیدراته (پر آب) نگاه دارید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، قند خون خود را مرتب کنترل نموده تا از پیشرفت زخم ها جلوگیری کرده و به بهبود و التیام آن کمک کنید.

متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه و رژیم درمانی، می تواند برای شما یک برنامه اختصاصی تهیه کند که شامل مقادیر بهینه از کالری، پروتئین، مایعات، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما باشد.