پیشگیری از پرخوری

از آنجا که دستگاه گوارش ظرفیت مازاد دارد، چنانچه ما به خوردن های اضافه و بی مورد ادامه دهیم، پذیرش دستگاه گوارش زیاد شده و در نتیجه به سمت اضافه وزن و چاقی پیش می رویم.
عده زیادی از ما صرفا بابت خوشمزه بودن یا در دسترس بودن مواد غذایی به خوردن روی می آوریم و بدون در نظر گرفتن حس گرسنگی یا سیری خوردن را ادامه می دهیم.
اگر به حس سیری و گرسنگی اهمیت بیشتری دهیم و این مسئله را در نظر بگیریم که دستگاه گوارش ما ظرفیت مازاد دارد، می توانیم در خیلی از موارد از خوردن های بی مورد دست بکشیم و وزن خود را در محدوده سالم نگاه داریم.
چند مورد زیر را رعایت کنید:
قبل از شروع به خوردنِ هر آنچه به نظرتان خوشمزه است و یا در دسترستان است به این نکته فکر کنید که آخرین وعده غذایی که دریافت کرده اید چه زمانی بوده و چه حجمی داشته!
آیا واقعا گرسنه هستید یا خیر؟
همیشه اندیشیدن به هر آنچه می خواهید برای خوردن انتخاب کنید راهکار خوبی است برای پیشگیری از خوردن های اضافی و بی مورد.
قبل از شروع به خوردن های بی مورد، همیشه ابتدا یک لیوان آب میل کنید و حداقل 10 دقیقه صبر کنید. سپس شروع به جویدن سبزیجاتی مانند خیار، هویج، کاهو و .. کنید. می توانید با این کار ساده حداقل 1 ساعت پرسنگی را به تاخیر بیندازید.
نکته بعد اینکه در هنگام صرف غذای اصلی، از ظروف کوچک تر استفاده کنید، از چنگال و یا قاشق های کوچک تر برای وعده های غذایی استفاده کنید و حین تماشای تلویزیون از خوردن وعده غذایی اصلی بپرهیزید.
و یکی از بهترین کارها این است که در حالت گرسنگی از خانه خارج نشویم. همیشه میان وعده های سبک و ساده با خود داشته باشیم تا بتوانیم جلوی خوردن های بی موردی که بیرون از منزل با دیدین خوراکی های متنوع ایجاد می شود را بگیریم.
با همین راه کارهای ساده می توانید بخشی از خوردن های اضافی خود را کنترل کنید.