اختلالات گوارشي

بيماري هاي گوارشي به بيماري‌هايي اطلاق مي گردد كه مربوط به دستگاه گوارش انسان است. اين اصطلاح از بيماري هاي دهان تا بيماري‌هاي روده‌اي و هموروئيد را در بر ميگيرد. از آنجا كه نحوه تغذيه و نوع زندگي هر فرد كاملا مرتبط با اين نوع اختلالات است، در اين بخش به انواع بيماري‌هاي مرتبط با دستگاه گوارش می پردازیم. لازم به ذكر است در صورت مواجهه با  انواع بيماري‌هاي دستگاه گوارش مي توانيد به متخصصين تغذيه ، دكتر داروساز، متخصصين طب سنتي و در صورت حاد بودن بيماري به متخصصين داخلي و گوارش مراجعه فرماييد.
بخش اول: زخم‌هاي دهاني
طبيعتاً اولين مشكل گوارشي مربوط به دهان كه  اولين عضو گوارشي بدن انسان مي باشد مربوط خواهد بود.
زخم ها يا اولسرهاي دهاني بسيار شايع و تقريباً از هر دو نفر در اجتماع يك نفر به اين بيماري مبتلا است و در بعضي بيماران يك مشكل عود كننده است. اين زخم ها به صورت آفت‌هاي خفيف يا شديد و زخم‌هاي شبيه تبخال طبقه بندي مي شوند. در بيش از سه چهارم بيماران آفت خيلي خفيف بوده كه خود به خود بهبود مي يابد. علل ايجاد زخم‌هاي دهاني شامل عفونت، ضربه (مانند گاز گرفتن داخل گونه هنگام جويدن غذا)، پايين آمدن سطح ايمني بدن به دليل ابتلا به بيماري‌هاي ديگر، نامناسب بودن دندان هاي مصنوعي و آلرژي دارويي مي باشد. همچنين كمبود برخي از ریزمغذی ها مانند آهن، اسيد فوليك، روي و ويتامين ب12 نيز مي‌تواند باعث بروز آفت‌هاي دهاني شود. لازم به ذكر است كه زخم‌هاي دهاني كه طولاني مدت وجود دارند و با درمان هاي سرپايي درمان نشده‌اند و يا دائما عود كننده هستند مي توانند علامت خطرناكي بوده و در اين موارد سريعا بايد به پزشك متخصص  مراجعه شود.
آفت هاي دهاني بين يك تا پنج عدد ظاهر ميشوند. اين ضايعات به رنگ سفيد متمايل به زرد با حاشيه قرمز مي باشند و معمولا در كمتر از يك هفته درمان مي يابند. محل اين ضايعات معمولا در حاشيه زبان، داخل گونه ها و لب ها مي باشد. زخم‌هاي دهاني شديد معمولا بيش از يك هفته باقي مي مانند و در صورت تبخالي بودن زخم ها زخم هاي جديد قبل از بهبودي زخم هاي اوليه ظاهر ميشوند.اگر زخم هاي دهاني بيش از 3 هفته باقي بمانند يا در صورت وجود درد شديد غير قابل تحمل كه فرد را از غذا خوردن باز دارد،حتما بايد به يك پزشك متخصص گوارش يا دندانپزشك متخصص بيماري هاي دهان مراجعه گردد.
براي درمان افت ها ميتوانيد در مرحله اول با يك داروساز مشورت كرده و درمانهاي لازم را دريافت كنيد و در صورت ارجاع داروساز به پزشك، به پزشك مربوطه مراجعه فرماييد.