به آفتاب سلامی دوباره کنیم – قسمت دوم

کمبود ویتامین D چه عوارضی به همراه خواهد داشت؟
اهمیت دریافت این ویتامین در رژیم غذایی ضروری ‌است چرا که این محلول در چربی جذب روده‌ای کلسیم، آهن، منیزیم و فسفات را بهبود می‌بخشد. کم بودن سطح ویتامین D در بدن منجر به دردهای استخوانی، ضعف ماهیچه‌ای، استئوپروز، افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، برخی سرطان‌ها، آسم شدید در کودکان و بروز برخی بیماری‌ها در سالمندی می‌شود. از طرفی کمبود ویتامین D به طور معنی‌داری با عوامل خطر سندرم متابولیک و مقاومت به انسولین در ارتباط است.
از چه طریقی ویتامین D دریافتی را بالا ببریم؟
این ویتامین از طریق رژیم غذایی قابل دریافت است. مواد غذایی هم‌چون ماهی، روغن ماهی، زرده تخم مرغ از جمله منابع غنی حاوی ویتامین D هستند. هم چنین شما می‌توانید این ویتامین را با نظر پزشک متخصص از طریق مکمل‌های غذایی که به صورت خوراکی و یا تزریقی، در دوزهای مختلف در بازار موجود هستند دریافت نمایید اما بهترین و ساده ترین راه برای دریافت این ویتامین از طریق نور آفتاب می‌باشد چرا که بدن قادر به سنتز ویتامین D در پوست است.
بنابراین، لازم است افراد دچار اضافه وزن و چاقی با افزایش دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین D و با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، میزان این ویتامین را در بدن بالا ببرند. میزان توصیه شده جهت تامین ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق آفتاب، 3 روز در هفته به مدت 20-10 دقیقه است و لازم است دست‌ها، شانه‌ها و پاها به طور کامل در معرض نور آفتاب قرار داشته باشند. بهترین زمان برای آفتاب گرفتن بین ساعت 10 الی 2 ظهر است و در این زمان شما به کوتاه‌ترین زمان تماس با نور آفتاب نیاز دارید.
 
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد: آیا سطح پایین سرمی ویتامین D احتمال چاقی را افزایش می‌دهد؟
مطالعات نشان داده‌اند هر چند اضافه وزن و چاقی منجر به کاهش سطح ویتامین D سرم می‌شود اما پایین بودن سطح ویتامین D در بدن عاملی قطعی برای چاق شدن افراد نیست.
و فراموش نکنید که:
اضافه وزن و چاقی یکی از دلایلی است که فرد را در معرض سطوح پایین ویتامین D قرار می‌دهد. چنانچه شما رژیمی محدود از منابع غذایی حاوی ویتامین D داشته باشید، در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و یا پوست بسیار تیره رنگی داشته باشید در معرض کمبود این ویتامین هستید. از طرفی افراد مسن به دلیل کاهش عملکرد کلیه، قابلیت تبدیل ویتامین D موجود در بدنشان به فرم قابل استفاده برای بدن را ندارند و در معرض کمبود این ویتامین هستند و از طرفی دیگر، برخی بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری کرون و یا سلیاک بر کاهش جذب ویتامین D دریافتی از غذاها تاثیر می گذارد، بنابراین وضعیت ویتامین D بدنی خود را زیر نظر پزشک پایش کرده* و به آفتاب سلامی دوباره کنید.

*شاخص مورد نظر برای پایش:

25(OH)D