ایجاد انگیزه برای کاهش وزن

هیچ کس نمی تواند به فرد دیگری انگیزه بدهد. تنها کاری که دیگران می‌کنند تشویق ما برای انجام دادن کارهاست. فراموش نکنید این خود انسان است که بهترین مشوق و انگیزه دهنده برای خودش است.
در این مطلب راه های موثر در ایجاد انگیزه را برایتان نام می‌بریم:
 
همیشه در آسایش و آرامش نباشید.
از اینکه کمی به خود سختی دهید نهراسید. بزرگ ترین مانع برای رسیدن به استعدادهای درونی همین راحت طلبی است. اتفاق های مهم زمانی رخ می دهند که شما کمی هم تلاش و سختی را تحمل کنید.
 
شاد بودن را در زندگی خود انتخاب کنید.
افراد شاد همیشه انگیزه بیشتری برای انجام امور دارند. شادی حق مسلم شماست و آن را با چیز دیگری عوض نکنید.
 
به خود یاد بدهید که کاری که آغاز کرده اید را باید تمام کنید.
بسیاری از ما پیش از پایان یک کار یا انجام یک تصمیم، سراغ کار دیگری می رویم.این خوب نیست. همیشه کارهای خود را تمام کنید.
 
در حال، زندگی کنید.
وقتی در گذشته ها گیر کرده اید یا در آینده ای که نیامده سیر می کنید، نمی توانید از لحظه های کنونی خود استفاده و تصمیمات درست اتخاذ کنید.
 
وقتی درمانده می شوید یا شکست می خورید، هرگز عقب نشینی نکنید.
شاید موفقیت در چند قدمی شما ایستاده باشد.
 
 برای خوداهداف كوتاه مدت در نظر بگیرید.
مثل كاهش وزن تدریجی یا انجام شدن تغییرات كوچك در وعده‌های روزانه. انتظار نداشته باشید تغییران بزرگی ایجاد کنید.
 
 تغییرات وزنتان را یادداشت کنید.
یادداشت كردن تغییرات مثبت و مرور آنها به شما انرژی مجدد می‌دهد و سبب تشویق به ادامه راه می‌شود.
 
به خودتان امتیاز بدهید.
برای هر رفتار مثبتی که در زمینه غذا خوردن داشته اید و همچنین برای غذای مفیدی که انتخاب کرده اید تا بتوانید یک عادت غذایی مهم را در خودتان ایجاد کنید، به خودتان امتیاز دهید. به طور کلی یکی از بزرگ ترین مشکلات افراد تحت رژیم این است که وقتی مواردی از رژیمشان را رعایت نمی‌کنند یا وقتی روی ترازو می روند و ترازو ناامیدشان می کند، احساس درماندگی می‌کنند. بنابراین مهم است که بی‌انصاف نباشید و رفتارها و پرهیزهای تغذیه ای مفید خود را نادیده نگیرید.
 
دلایل کاهش وزن خود را بنویسید.
حتما برای خودتان دلایل زیادی دارید که وزنتان را کم کنید. فهرستی از دلایلی را که به شما انگیزه می دهد تا وزنتان را کاهش دهید، بنویسید و همیشه همراه خود داشته باشید و مرور کنید. صرفا نوشتن این فهرست در یک دفترچه کافی نیست و باید هر روز آن را مرور کنید چراکه وقتی برای خوردن آنچه نباید بخورید، برانگیخته می شوید، به همه این دلایل به طور خودانگیخته فکر نخواهید کرد و مرور همیشه این فهرست کمک می کند که نسبت به دلایلتان هوشیار باشید.
 
برای خود رقیب یا الگوی مقایسه پیدا کنید.
این مسئله در ایجاد انگیزه برای شخص بسیار نتیجه بخش است.
 
در انتخاب وزن مطلوب خود، سن و شرایط زندگی خویش را در نظر داشته باشید.
وزن شما به طور معمول با افزایش سن و وابسته به شرایط تاهل شما و نیز شیوه های زندگی به مرور افزایش می یابد، ولی مهم آن است که از افزایش شدید و پیشرونده آن جلوگیری نمایید و چنانچه وزن و شاخص توده بدنی شما در محدوده طبیعی قرار گیرد، انتظار رویاهای غیر منطقی دوران قدیم را از سر خود خارج کنید.
 
فکر معجزه و دارویی که برای شما نقش کیمیا را بازی کند، از ذهن خود بیرون کنید.
متاسفانه چنین اعجازی در عالم امکان وجود ندارد و شما باید عادات و شیوه زندگی تان را که موجب افزایش بی رویه وزن و عدم تناسب اندام در شما شده است، شناسایی کنید و تغییر دهید.
 
فرصت کافی به خود دهید.
وزنی که در طی چندین سال، به دلیل عدم توجه به خود و یا هر دلیل دیگری اضافه کرده اید، نمی توانید در فرصت چند روزه و یا چند هفته کاهش دهید.البته کسانی که دچار افزایش وزن شدید هستند در مراحل اولیه، کاهش وزن بیشتری را در هفته می توانند تجربه نمایند و هر چه به وزن مطلوب خود نزدیک می شوند، سیر کاهش وزن، آهسته ترمی شود.
 
هدفتان رضایت خودتان باشد نه دیگران.
انگیزه لاغر شدن را در خودتان پایه گذاری کنید نه دیگران. این که همسرتان یا نزدیکان شما چه فکر می کنند، اگرچه می تواند کمک کننده باشد اما کافی نیست. در واقع اگر انگیزه اصلی تغییر در خود شما نباشد، بعد از مدتی رنگ می بازد.
 
یادمان باشد به دلسوزيهاي اطرافيان در مورد کنترل خوردن خود توجه نكنيم و گاهی از اطرافيان كمك بگيريم كه ناپرهيزي‌هایمان را گوشزد كنند.